W Świętochłowicach powstanie dwutorowa linia tramwajowa - podpisano umowę
Dodano:
Czas czytania: 4 min.

W Świętochłowicach powstanie dwutorowa linia tramwajowa – podpisano umowę

Nowa dwutorowa linia tramwajowa w miejsce wyeksploatowanego odcinka jednotorowego powstanie niebawem wzdłuż ul. Chorzowskiej w Świętochłowicach.

To kontynuacja toczących się prac wzdłuż ul. 3 Maja w Chorzowie

 W środę 18.03.2020 r. spółka Tramwaje Śląskie S.A. podpisała stosowną umowę z konsorcjum firm wykonawczych.

Do przetargu na wyłonienie wykonawcy prac dla zadania pn. "Przebudowa infrastruktury tramwajowej w Świętochłowicach w ciągu ul. Chorzowskiej do ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej" przystąpiło aż 10 oferentów. Spośród złożonych ofert najkorzystniejszą przedstawiło konsorcjum trzech małopolskich firm: SPEC BRUK z Libiąża, SPAW-TOR z Krakowa i PROGREG Budownictwo z Krakowa. W środę 18.03.2020 r. przedstawiciele konsorcjum (zdalnie) oraz Zarząd Spółki Tramwaje Śląskie S.A. podpisali umowę, zgodnie z którą wykonawca będzie miał 16 miesięcy od tego dnia na realizację zadania.

Jednym z podstawowych założeń dla tego zadania jest wybudowanie linii dwutorowej w miejsce funkcjonującej dotąd linii jednotorowej z mijankami. To podstawowe założenie naszych inwestycji, by wszędzie, gdzie jest taka możliwość zastępować torowiska pojedyncze podwójnymi, dzięki czemu znacząco rośnie przepustowość danej linii, dając szansę na zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów – mówi Bolesław Knapik, Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

W tym wypadku mowa jest nie tylko o odcinku w Świętochłowicach, lecz o całym ciągu linii nr 11 również po stronie Chorzowa.

Tu prace przy gruntownej modernizacji ul. 3 Maja trwają od listopada 2019 r. i powinny się zakończyć w podobnym czasie, jak prace w Świętochłowicach.

Cieszymy się, że postępowanie przetargowe udało się szybko zakończyć i już wkrótce wzdłuż ulicy Chorzowskiej pojawią się robotnicy. Kolejną dobrą wiadomością jest fakt, że całość prac zostanie wykonane równolegle z pracami wzdłuż ulicy 3 maja w Chorzowie, dzięki czemu mieszkańcy Świętochłowic nie odczują dodatkowych utrudnień, na i tak już wyłączonej linii tramwajowej nr 11 – mówi Sławomir Pośpiech, Pierwszy Zastępca Prezydenta Świętochłowic.

Zgodnie z zapisami umowy przebudowa torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną obejmie 2,5-kilometrowy odcinek od ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej do skrzyżowania ul. Chorzowskiej z ul. Bytomską w Świętochłowicach. To w sumie ok. 5300 metrów toru pojedynczego (mtp).

Wartość prac, które wykona konsorcjum firm SPEC BRUK, SPAW-TOR i PROGREG wynosi ok. 29,7 mln zł netto

Najbliższe tygodnie poświęcone zostaną na dopełnienie wszystkich formalności związanych z przekazaniem placu budowy i przedstawieniem Zamawiającemu harmonogramu prac. Od tego będzie zależeć m.in. etapowanie robót i wprowadzenie ewentualnych ograniczeń w ruchu kołowym.  Prace powinny się rozpocząć w kwietniu.

Zadanie pn. "Przebudowa infrastruktury tramwajowej w Świętochłowicach w ciągu ul. Chorzowskiej do ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej" jest jednym z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020.

Autor / Źródło
Sylwia Machowska / UM Świętochłowice

Komentarze (46) DODAJ

maks
Jakie koszty poniesie miasto bo w artykule nic na ten temat nie napisano.
maks napisał/a:
gość
I kilka dużych drzew pójdzie pod topór. ... gdzie ten ekolog co krzyczał na wycinanie drzew w świonach. ......aaaaaaach teraz przy korycie
gość napisał/a:
kropelka
Widzę że jednak na temat podwyżki wody nic nie napiszecie! A szkoda,wychodzi na to że już was przyjazni urobili na swoją stronę. A ludzie chętnie by się dowiedzieli na czyj wniosek ta podwyżka i co nasz wspaniały prezydent miasta robi w tym kierunku prócz brania kasy za zasiadanie w zarządzie. Miało być transparentnie a jest chyba odwrotnie! Może inne media się tym zainteresują. W kraju epidemia panuje ludzie częściej korzystają z wody z resztą wszędzie o tym trąbią aby częściej myć ręce, a tu bęc jakiś cwaniak postanowił na tym jeszcze zarobić! Brawo wy!
kropelka napisał/a:
mieszkaniec
Już to widzę jak za 3.5 roku Beger tą inwestycję przypisze sobię jako sukces :D
mieszkaniec napisał/a:
ze Świon
To było planowane od co najmnie 5 lat, dlatego domki fińskie miały iść raus. Ale jedyn taki sie upar żeby je zostawić to mu teraz dziękujcie....
ze Świon napisał/a:
ze Świon
Sorry doczytałem plany są z inwestycji na lata 2012- 2021
ze Świon napisał/a:
ziomek
Moja chora wyobrażnia podpowiada mi ,że po tej przebudowie tramwaje bedąxtam jeździć co minutę,skoro potrzebny jest drugi tor.Czyli takie naziemne metro .Bardzo potrzebne tysiącom ludzi jadącym do pracy na Lipiny i Chebie oraz Fryncitęę!).Miszkancom Zabytkowych finów życzę aby dużo spokoju Cierpliwości po zakonczeniu remontu.Miejmy nadzieję,że Szalecki,Pospiech,Beger i oczywiście Nowak oprotestują budowę,kiedy b3dą Wam kładli pierwsze szyny pod oknami.
ziomek napisał/a:
fgdgf
Nie będzie tak. To ma pomóc w punktualności odjazdów, a nie że czasem tramwaj stoi i stoi, bo nie ma mijanki.
fgdgf napisał/a:
mis
A jak się ma częstotliwość ruchu w godzinach nocnych gdzie nie rzadko jedzie jeden czy dwa tramwaje?Swoją drogą na dole ktoś napisał wyższość i sens odcinka dwutorowego nad jednym a więc nie udawaj głupka chyba że nie musisz.
mis napisał/a:
zefel
Na pewno argumentem za linią dwutorową nie jest bezpieczeństwo bo jakoś nie pamiętam na tym odcinku wypadku gdzie zderzyły się czołowo dwa tramwaje a częstotliwość kursowania tramwajów też się nie zwiększy bo i po co. Dla mnie jedynym argumentem może być problem z utrzymaniem zwrotnic choć bardziej ciekawi mnie to dlaczego w tej sprawie nie było konsultacji społecznych?
zefel napisał/a:
mieszkaniec
Dalej nic nie rozumiesz,ale ja to rozumiem bo nie pracujesz w branży "szynowej".
mieszkaniec napisał/a:
psss
Kolejny ..słuszny'' krok Spowalniacza. A tak niewiele brakowało do referendum
psss napisał/a:
enst
Czyli innymi słowy niedawno remontowany i modernizowany przystanek Piaśniki-Skrzyżowanie będzie musiał znowu zostać rozkopany, a pobliskie skrzyżowanie i jezdnia na ul. Chorzowskiej będzie rozkopana, co spowoduje poważne utrudnienia ruchu...? To już wg mnie lepiej nic nie robić.
enst napisał/a:
dd
Nie będzie rozkopane skrzyżowanie, ponieważ przy modernizacji już wstawiono drugi tor.
dd napisał/a:
ze Świon
Chyba piszesz żeby coś napisać. Bo abo żeś niy ma od nos, abo sie jaja robisz bo jakby tak było to byś wiedzioł że to było planowane co najmniej od 5 lat . Drugi tor na skrzyżowaniu jest już dawno zrobiony, za jednym zamachem zrobili dwa. Wtedy niestety przystanku nie było możliwości zrobić, to było wkalkulowane w prace na raty. Pozytyw jest taki że cało linia robią za jednym zamachem . Od Piaśnik na Chebzie i Chorzów. Według planu prace na obu odcinkach mają sie skończyć w tym samym czasie ! Według pierwszego planu w Corzowie już od 2 lat powinno być wszystko gotowe ale takie są uroki przetargów, ten sie odwoła, tamten sie nie zgadza i wszystko od nowa i odwlekanie w czasie, czasami bardzo długim...
ze Świon napisał/a:
ze Świon
Sorry doczytałem plany były od 2012 roku, 5 lat temu to już robili tory na Piaśnikach na skrzyżowaniu. To było już w 2015 r ! Na stronie TŚ wszystkie inwestycje, plany i przetargi są dokładnie opisane
ze Świon napisał/a:
endriu
To się mieszkańcy ulubionych przez naszego Begerka domków fińskich ucieszą jak im się tramwaj pod okna przybliży.
endriu napisał/a:
do tego się on nadaje
a co tam pośpiech robił? on coś podpisywał czy podawał długopis?
do tego się on nadaje napisał/a:
endriu
Panie Pośpiech nie ma to jak podpiąć się pod czyjś sukces i nie kiwnąć przy tym palcem a nawet nie dołożyć się do tego przysłowiową złotówka. Mam nadzieję że Pana pryncypał też zaliczy to do swoich sukcesów prezydenckich. Pośpiech nie popłaca
endriu napisał/a:
mallutky
Wystarczyłoby zbudować jedną dodatkową mijankę na Piasnikach na skrzyżowaniu i nie trzeba by było wycinać tych wszyskach drzew wzdłuż torów. A tak będzie łyso wzdłuż drogi i torów a mieszkańcy finiskich domków będą mieli tramwaj jeszcze bliżej od okien.
mallutky napisał/a:
hjjfgh
Będzie łyso jak teraz na ul. Stawowej do ul. Górnej.
hjjfgh napisał/a:
mieszkaniec
Tak to prawda tyle drzew pod topór pójdzie jak w Chorzowie
mieszkaniec napisał/a:
mieszkaniec
Każdy chociaż jeden metr odcinka jednotorowego po którym toczy się ruch w obu kierunkach to zagrożenie i niebezpieczne.Dla przykładu np Warszawie nie ma ani jednego metra odcinka jednotorowego.Mam nadzieję że zrozumiałeś.
mieszkaniec napisał/a:
spoko
Zrozumiałem , że jakby były trzytorowe odcinki to zagrożenie i niebezpieczeństwo zmalało by do zera . Jak na jednym metrze toru ma toczyć się tramwaj i to w obu kierunkach? Zły przykład w Warszawie są odcinki jednotorowe.
spoko napisał/a:
zefel
Podaj mi choć jeden wypadek, w którym zderzyły się tramwaje jadące po tym samym torze.
zefel napisał/a:
mieszkaniec
Na linii 9 w tamtym roku między Bukowina Mijanka a Wirek Katowicką.Zefel weź się lepiej już nie udzielaj w tym temacie.
mieszkaniec napisał/a:
robertt
Jeden tor szybciej się zużywa, gdyż przyjmuje ruch w dwóch kierunkach dwa tory to lepsza elastyczność w komponowaniu rozkładu jazdy, zwłaszcza, jak dana linia później łączy się innymi. Kwestie bezpieczeństwa to druga sprawa. Oczywiście że były wypadki z tramwajami na jednym torze. Wystarczy poszukać. Np 18 w rudzie na piastowskiej gdy jeszcze jeździła. Wszędzie gdzie się da stawia się na dwa tory. Chcesz się z tym kłócić? System mijankowy od początku był tymczasowy. Tylko że w POLSCE tak długo takie okresy przejściowe trwają. Kilkadziesiąt lat.
robertt napisał/a:
mieszkaniec
Robert w punkt.Można jeszcze dodać defekt pociągu na odcinku jednotorowym co wiąże się z bajzlem który w następstwie wymusza opóźnienia.
mieszkaniec napisał/a:
robertt
W Warszawie jest ostatni fragment linii 22 na Boernerowie. Są tam na końcowym fragmencie 2 mijanki.
robertt napisał/a:
olka
Tylko nie z krakowa same zlodzieje!?
olka napisał/a:
mieszkaniec
To niech Ci wice napisze jakie miał układy z bandytami z Tarnowa małopolska.
mieszkaniec napisał/a:
mieszkaniec
I drzewa pod piłę pojdą
mieszkaniec napisał/a:
robertt
Wszyscy zadajacy pytania o zakres robót, proszeni są o odwiedzenie strony spółki TŚSA. Jest tam wszystko napisane w charakterystyce zamówienia.
robertt napisał/a:
kropelka
Cóż za wspaniała wiadomość,może szanowna redakcja podzieli się z mieszkańcami jeszcze jedną wspaniałą wiadomością dotyczącą cen wody! W dobie panującej epidemii ludzie będą zachwyceni,ciekawe co na to powie pan Premier naszego rządu.
kropelka napisał/a:
mieszkaniec
Jedno mnie ciekawi co z infrastrukturą w obrębie prac nowego torowiska?Jak wiadomo w Chorzowie na ul.3 Maja roboty obejmują cała infrastrukturę drogowo-chodnikowa ale jak wiadomo tam nie było innej możliwości.Natomiast ciekawie jak to rozwiąza u nas od skrzyżowania ulic Bytomskiej/Chorzowska do skrzyżowania Chorzowska/Korfantego a ściślej mówiąc chodzi mi o ten jeden odcinek jedenego z najlepszych jak i z najnowszych chodnik w mieście nomen omen dzięki Kostempskiemu od mniej więcej Atrum do skrzyżowaniu Chorzowska/Korfantego.Pytanie czy ta część drogi w czasie prac zostanie naruszona a jeśli tak co w zamian?Najtansza kostka brukowa? Ułożona przez miejscowych partaczy która poziomu roku nie wytrzyma?NO WAY.To samo obserwuje wymianę (ciekawe czy tylko po części-jesli tak to nie wiem czy się śmiać czy płakać) nawierzchni chodnikowej wzdłuż ul.Metalowcow na której biegnie ścieżka rowerowa widmo, oczywiście zakresie remontu polega znowu na wymianie najtaszej kostki brukowej,kto dziś tak remontuje chodniki z ścieżkami rowerowymi? Jak znam życie ścieżka rowerowa oddzielona będzie to tylko farbą:D.A wzdłuż ulicy metalowców jest możliwość z jednej stony zrobić tylko ścieżkę rowerową z prawdziwego zdarzenia a z drugiej chodnik taki efekt zadowolił by każdego i weźmy pod uwagę że ta droga prowadziła do Rudy Śląskiej w której powstało mnóstwo nowych ścieżek rowerowych nawet w miejscach co uważam nie dokonca przemyślanych bo nieużywanych ale jest wizytówką miasta i to się widzi.A MY czym mamy się czym pochwalić?A jest czas i okazja się w końcu pochwalić!
mieszkaniec napisał/a:
świętochłowiczanka z urodzenia
Uważam że dziś krytyka jest nie na miejscu, bo jeszcze nie wiemy jakie są plany. Taka krytyka przynosi tylko złe efekty nic poza tym, a to nie jest dobre dla miasta. Najpierw należy poznać szczegóły a później zabieraćgłos i ewentualnie krytykować, a może doradzać jeśli jest się kompetentnym w tym zakresie
świętochłowiczanka z urodzenia napisał/a:
krist
tu są sami krytycy obecnej władzy obojętnie co by zrobili albo nie zrobili zawsze będą na NIE
krist napisał/a:
zefel
To dlaczego tych szczegółów nie zawarto w artykule. Wątpliwości i pytania powinny być przedstawiane właśnie przed rozpoczęciem prac, później to już "musztarda po obiedzie".
zefel napisał/a:
sw
No niestety też to zauważyłem. Ostatnio głównym wykonawcą wszelkich robót budowlano drogowych w mieście są bezrobotni z CIS-u. Nie chcę nikogo obrażać ale to są amatorzy bez profesjonalnego sprzętu, przygotowania, doświadczenia i to się odbija na jakości prac. Niestety
sw napisał/a:
luteranin
CiS to teraz superbrygada, ale ty pewnie wolaleś jak tam się prało skarpetki dyrektora co?
luteranin napisał/a:
mieszkaniec
Zapraszamy zobaczyć zakres remontu w postaci wymiany nawierzchni drogowej oczywiście na najtańsza kostkę brukową na drodse osiedlowej na Zgodzie na ul Szczególnie proszę zwrócić uwagę na łączniki kostki z asfaltem czy studzienkami wodnokanalizacyjnymi.Powiem tak:To nie może być prawda!
mieszkaniec napisał/a:
mieszkaniec
To mieszkańcy finów będą ucieszeni, mając wyremontowaną ruinę i drugą linię tramwajową pod samymi oknami, niech fińczycy zapytają mieszkańców Chorzowskiej na Lipianach jak to jest, chociaż tam na całej długości lini, mają większy dystans, niż fińczycy.
mieszkaniec napisał/a:
mis
A może zakrest inwestycji obejmie wyburzenie Finów haha to dopiero byłby ubaw bo Beger pozbędzie się problemy i znów spadnie na cztery łapy.
mis napisał/a:
mieszkaniec
Spadł chociaż raz, bo dno, dna przebił już dawno ale czy choć raz spadł na cztery łapy, koledzy wystarczająco zapracowali na reputację i renomę tymczasowo pełniącego obowiązki prezesa przedsiębiorstwa Świętochłowice. Z tego co mi wiadomo nie ma z nich za bardzo pożytku więcej szkód i strat niż zysku z tych ludzi.
mieszkaniec napisał/a:

Adres email nie będzie widoczny na liście komentarzy.

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe